vrijdag 8 februari 2013

LATEST FASHION NEWS



E-mail

Het Italiaanse luxe modemerk Brunello Cucinelli heeft met name dankzij forse groeicijfers in de Verenigde Staten en Europa een gezond resultaat geboekt in het eerste halfjaar van het lopende boekjaar. De voorlopige omzet steeg met 16,5 procent naar 157,6 miljoen euro.

Cucinelli was erg tevreden met de cijfers. "De omzetresultaten bevestigen dat ons merk internationaal behoorlijk groeit. Gezien de hoge kwaliteit van onze omzet verwachten we zeer interessante resultaten, aldus Cucinelli in een verklaring, waarin hij aangaf dat hij in 2013 twee-cijferige groei verwacht voor zowel de omzet als de winst.


Buitenland blijft groeien

In Europa steeg de omzet met 24,6 procent naar 54,8 miljoen euro. De regio vertegenwoordigt 34 procent van de totaalomzet. Italië zag de omzet met een bescheiden 1,2 procent groeien naar 36,2 miljoen euro, maar volgens het bedrijf hebben winkels in de grote steden en vakantieoorden goede resultaten geboekt dankzij een toestroom van toeristen.

De Verenigde Staten realiseerde - met 29,8 procent van de totaalomzet - een omzet van 46,9 miljoen euro, een stijging van maar liefst 32,3 procent .

In de regio China merkt het bedrijf dat men geleidelijk meer waardering krijgt voor luxemerken zonder logo. Hier steeg de omzet met 16,8 procent naar 7,2 miljoen euro, en vertegenwoordigt hiermee 4,6 procent van de totaalomzet. Ook is het aantal Chinese toeristen dat in het buitenland koopt gestegen.

In de rest van de wereld daalde de omzet met 500.000 euro naar 12,4 miljoen euro. Dit had te maken met de ongunstige timing van bepaalde leveringen, waarvan de omzet pas in de maand juli geregistreerd wordt en dus in de tweede helft van het jaar valt, aldus het bedrijf.

Brunello Cucinelli telt inmiddels 92 monobrand boetieks, waarvan 54 retail monobrand winkels en 38 groothandels monobrand boetieks. Het afgelopen halfjaar opende het bedrijf zes nieuwe retail boetieks, waaronder in Shanghai, Barcelona, Turijn, Napels en Beijing. Ook het aantal groothandels monobrand boetieks steeg met vijf nieuwe openingen - in Tokio, Hongkong, Doha, Istanbul en Almaty.

                    Tom Ford 'expected a more positive reaction' 



Tom Ford at the 2012 Met Gala

Tom Ford at the 2012 Met Gala Photo: EPA


The designer's autumn/winter 2013 show in February saw him return to the traditional catwalk format for the first time since he was creative director of Gucci. Consisting of clashing prints and colours, evening gowns garnished with sequinned, comic book-style blasts and "cross cultural multi ethnic" references, many were surprised by the departure from Ford's usually slick, sexily understated aesthetic.

IN PICTURES: Tom Ford autumn/winter 2013

"I expected a more positive reaction in a stronger way. And what I got was a sort of stunned reaction. I couldn't read [it] when people started to come backstage - what they thought. But that simple fact was proof of not getting the reaction that I thought I was going to get," Ford told WWD , before going on to admit that the reviews were "lukewarm".

So, what did he do wrong? "I think that I chose the venue inappropriately."

Said venue was Lancaster House, a mansion in London's plush St James area. Not content with its extravagant, gilded rooms that Queen Victoria was allegedly "jealous" of, Ford lined the sweeping staircase with 75 devastatingly handsome, perfectly-groomed male models all in matching Ford suits with matching haircuts. He also had dapper waiters serving Champagne, as well as ushers - and liberally spritzed all of them in his Noir fragrance.

READ: Tom Ford on taking five baths a day and having children

"The opulence of the room with the opulence of the clothes, I think it was ultimately just too heavy," said Ford diplomatically. "Had I shown those same clothes in a stark white environment, I think they would have had a very different reaction.

Nevertheless, he says that everything in the collection has been selling, especially as every piece is also available in black, and "every single woman can wear almost every single piece of that collection if it's in black."

Ever the trooper, Ford says that the criticism has only made him more determined to up his catwalk game next season. "I realized actually I'm a showman and I felt a little sad maybe without a show," he says, before revealing that he wants the Tom Ford brand "to be one of the five largest, most developed luxury brands in the world" within the next 10 years. It seems his ambition hasn't been affected by this minor slip up.

Judge Tom Ford's autumn/winter 2013 collectionf or yourself:





        

 

     SHOWROOMING GEEN TREND




E-mail
maandag 08 april 2013

Beschikbaarheid van internet voor consumenten in fysieke winkels, leidt niet direct tot showrooming. Volgens Amerikaans onderzoek van JiWire pakken veel klanten zelfs hun smartphone om naar de website van de winkel te gaan, waar ze op dat moment zijn. Ook uit een onderzoek van Q&A Research & Consultancy bleek onlangs dat het best mee valt met showrooming.

1400 consumenten werden ondervraagd voor het onderzoek - JiWire’s Mobile Audience Insights Report - naar de invloed van beschikbaarheid van Wifi in winkelcentra. 93,6 procent van de respondenten gebruikt zijn smartphone in de winkel. Zes op de tien consumenten pakt in een winkel de telefoon om meer informatie over een product te zoeken. Mannen grijpen vooral naar hun mobieltje in elektronicazaken, terwijl vrouwen vooral hun telefoon pakken in kledingwinkels en restaurants. In modezaken zoekt 25,9 procent van de ondervraagden hun gsm op.

Hoewel de helft van de consumenten online prijzen vergelijkt, zoekt maar zo’n 15 procent naar een andere locatie om het product te kopen. Conclusie van het onderzoek: het valt dus best mee met showrooming, waarbij consumenten producten in stenen winkels gaan bekijken, maar het later bij een concurrerende webshop bestellen tegen een lagere prijs. Als retailers toch bang zijn voor showrooming, moeten ze vooral vrouwen in de gaten houden. Zij zoeken graag naar de beste deal. Mannen snuffelen eerder op het web naar reviews, dan naar goedkopere opties.

Ook Q&A Research & Consultancy neemt dat showrooming een minder grote trend dan vaak wordt gedacht. Consumenten vinden dat het niet altijd gemakkelijk is om naar goedkopere producten te zoeken. Het onderzoeksbureau ondervroeg onlangs in opdracht van Retailnews 2800 Nederlandse consumenten en 240 winkeliers.

Wie toch tips wil om showrooming tegen te gaan: retailers kunnen het beste investeren in loyaliteitscampagnes en persoonsgebonden kortingen en dagelijkse deals via smartphones. “De meest effectieve manier om showrooming te verslaan is consumenten persoonlijke prijzen en kortingen te bieden via hun mobiele telefoon,” zegt Anne Zybowski, directeur van marktonderzoeksbureau Kantar, tegen the Wall Street Journal. Uit het onderzoek van JiWire blijkt dat consumenten vinden dat gratis Wifi de winkelervaring verbetert. Retailers moeten zich vooral daarom afvragen hoe ze de techniek in hun voordeel kunnen inzetten.


Veel potentie op Chinese online markt nog onbenut
E-mail
dinsdag 02 april 2013

De Chinese online markt groeit in sneltreinvaart. In 2012 werd er maar liefst 39 miljard euro online omgezet en volgens experts is dat bedrag tegen 2016 verdrievoudigd. Toch is nog maar 41 procent van de luxemerken in China online actief en de merken die online vertegenwoordigd zijn, laten volgens experts veel steken vallen om consumenten te bereiken.

Naar schatting hadden vorig jaar 564 miljoen van de 1,35 miljard Chinezen toegang tot internet. Van hen plaatste 242 miljoen vorig jaar online een bestelling. Dankzij de groeiende populariteit van smartphones en tablets (de meestgebruikte manier om op internet te komen in China) ziet het er naar uit dat dat cijfer de komende tijd fors gaat stijgen.

Dat maakt de potentie voor kledingretailers op papier enorm. Toch hebben zowel binnenlandse als buitelandse retailers er moeite mee om de markt op te komen. Dat heeft twee oorzaken. Ten eerste is het grootste gedeelte van de kleding die online verkocht wordt, nagemaakt. 360buy en Taoboa – China’s antwoord op eBay – behalen recordcijfers met de verkoop van namaakversies van grote merken.

Laatstgenoemde is met een jaaromzet van 7,6 miljard euro de grootste e-tailer van China. Consumenten durven daardoor niet snel een bestelling bij een webshop te plaatsen, uit angst dat ze een nepversie thuisgestuurd krijgen.

Het Japanse jeansmerk Evisu dat flink aan de weg timmert in China, ziet de webshop dan ook meer als online lookbook dan als verkoopkanaal. Het bedrijf is pas twee jaar actief in China en zette vorig jaar 49,8 miljoen euro om. Slechts 20 procent daarvan was afkomstig uit online verkoop.

“Onze webshop heeft twee doelen," legt Tommy Zhao, CEO van Evisu China, uit aan WWD. "Ons eerste doel is consumenten uit afgelegen gebieden onze producten laten zien. Het tweede doel is ter informatie. We willen onze consumenten op de hoogte houden van onze nieuwe collecties. Maar als consumenten iets willen hebben, komen ze nog steeds naar onze winkel. Het is heel moeilijk om webshops te vertrouwen en namaak is een van onze grootste problemen."

Morton Severon, algemeen directeur van Otto-dochterwebshop KeenOn Fashion, erkent het probleem en wil daarom eerst offline consumentenvertrouwen opbouwen. “We moeten beginnen waar de consumenten nu zijn,” vertelt Severon aan de nieuwssite. “De consumenten zijn nu in de oude wereld en we moeten hen naar de nieuwe wereld brengen. Chinese consumenten gaan de komende jaren meer en meer online komen, waardoor we na een tijdje onze offline aanwezigheid kunnen verminderen en online kunnen groeien.”

Uit de Digital IQ Index China van L2 Think Tank blijkt verder dat bestaande webshops van internationale merken in China steken laten vallen op het gebied van digitale marketing. 67 procent van de merken scoorden ‘zwak’ en geen enkel merk schopte het tot de categorie ‘uitstekend’, zo schrijft Jing Daily.

Volgens de onderzoekers is innovatie hard nodig. De huidige luxemerken maken te weinig gebruik van nieuwe technologieën en Chinese toepassingen, waardoor zij zichzelf verhinderen om de Chinese markt te bereiken. Zelfs de officiële websites zijn nog niet geoptimaliseerd voor Chinese consumenten.

Veelgehoorde problemen zijn dat de websites te lang moeten laden, een gebrek aan een internationale uitstraling hebben en voorzien zijn van slechte vertalingen. Slechts een handjevol merken host zijn website in China of heeft een ICP certificaat; de sleutel om hoog in Chinese zoekmachines terecht te komen.

Bovendien biedt slechts een klein groepje merken Android apps aan, terwijl maar liefst 90 procent van de Chinese mobiele gebruikers dit systeem hanteert. Ook is geen van alle bestaande applicaties in het Chinees beschikbaar.

52 procent van de websites is zelfs ongeschikt voor mobiele telefoons, terwijl dit in China het belangrijkste toegangskanaal tot internet is en hier enorm veel potentie ligt. In de eerste helft van 2012 steeg de mobiele shopmarkt in China maar liefst 488 procent naar 1,9 miljard dollar.

Burberry is tot nu toe het beste ingespeeld op de Chinese markt. Het merk maakt als een van de weinigen gebruik van Chinese sociale media zoals Weibo en probeert online fans naar offline winkels te halen met giveaways. Ook sloeg het modebedrijf onlangs de handen ineen met Jiepang, de Chinese versie van incheckapplicatie Foursquare.

Louis Vuitton gooide hoge ogen met de Chinese campagne From Paris to Shanghai ter gelegenheid van winkelopening in Shanghai en Chanel kreeg extra punten dankzij de samenwerking met de Chinese actrice Zhou Xun. Maar een eigen webshop voor de Chinese markt zoals Coach en een Chinese versie van uitgaves als magazine zoals Dior deed, zijn vereisten voor merken die meer consumentenvertrouwen willen opbouwen en van de potentie op de Chinese online markt gebruik willen maken.

 

Social media insider ... Good Genes

E-mail

vrijdag 08 maart 2013

Social media bieden tal van mogelijkheden. Maar hoe doen modebedrijven dat precies: online netwerken? En kun je anno 2013 nog zonder Web 2.0? In aflevering 7: jeansmerk Good Genes, een nieuwe merk met de Nederlandse Steve te Pas als creatief directeur. Is actief op: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Tumblr. FashionUnited spreekt Rosanne Boas, marketing, pr en online manager.

Wat is jullie doel met social media?
“We willen klanten, vrienden en de doelgroep bereiken en contact met hen onderhouden door ze op een persoonlijke manier bij het merk te betrekken.”

Wat communiceren jullie via social media?
“Op Instagram zie je alles wat Good Genes meemaakt. Van de eerste schetsen en ontwerpen tot hoe de jeans gemaakt wordt, details van de collectie, mensen die Good Genes dragen, de verbouwing van de winkel, de openingsparty en vrienden. Dit wordt gehashtagged met #thisfamilygotgoodgenes en #thegoodgenes.”

Wat is het voordeel van Tumblr ten opzichte van Instagram?
“Op Facebook en Instagram worden we voornamelijk gevolgd door mensen binnen ons eigen netwerk. Omdat Tumblr een open en internationaal medium is waar mensen die je anders niet zo snel zou bereiken ook even klikken, bereik je hier nog veel meer verschillende mensen mee.”

De foto's op Instagram lijken vrij persoonlijk. Is dat bewust?
“Ja, we vinden het belangrijk dat mensen een kijkje kunnen nemen achter de schermen en op die manier het merk leren kennen en de visie begrijpen. Als je alleen de collectie wil zien kan je naar de winkel komen. Door op Instagram te kijken zie je hoe deze collectie tot stand is gekomen, waar we zijn geweest, wie we hebben ontmoet, wat ons heeft geïnspireerd of zelfs wat we hebben gegeten. Zo maak je van alleen een kledingmerk meer een lifestyle.”

Onvergetelijk Instagram-moment?
“Een volger was zo enthousiast over Good Genes, dat ze naar het besloten feest van de winkelopening was gekomen met een screenshot van een onze Instagramfoto van de uitnodiging. We hadden bijna niets bekend gemaakt via social media. Toch leuk om te zien wat één foto op Instagram doet.”

Hoeveel tijd zijn jullie er dagelijks aan kwijt?
“We werken met drie medewerkers aan social media. Maar het hele team van Good Genes deelt foto’s en berichtjes.”

Wat doen jullie om meer volgers en likes te krijgen?
“Op Facebook uploaden we foto’s van events, zoals het openingsfeest van onze winkel aan de Albert Cuypstraat, waarin we iedereen taggen. Daarnaast hebben een winactie gedaan toen we de 1111 likes bereikten. Op instagram voorzien we posts van hashtags zoals bijvoorbeeld #amsterdam #borninthebronx #denim. We gebruiken altijd #thisfamilygotgoodgenes en #thegoodgenes zodat je een overzicht krijgt van alle posts die wat met Good Genes te maken hebben.”

Wat is een social media #fail?
Te veel posten op Facebook, dat vinden mensen irritant. Publiceer alleen wat echt de moeite waard is, anders word je zo voorbij gescrolld.”

Op Instagram sinds: 2012. “Wij zijn vrijwel direct bij de lancering van het merk begonnen met social media.” Volgers: 891 Gemiddelde aantal posts: drie per dag Belangrijk omdat: “het geeft je merk en de visie erachter een grotere lading, dat vinden we erg waardevol.”

Op Facebook sinds: 2012 Likes: 1332 Gemiddelde aantal posts: drie keer per week. “In vergelijking met Instagram posten we op Facebook minder persoonlijke foto's: alleen posts die direct wat met Good Genes te maken hebben.” Belangrijk omdat: “je volgers ook echt trouw zijn en je interactie hebt met hen.”

Laatste tweet: Good Genes Store | Studio | Showroom opening tonight!#thisfamilygotgoodgenes pic.twitter.com/nv9X2bjfSC

 


























 


Merken en online retailers die meer klanten willen bereiken kunnen vanaf nu de samenwerking aangaan met Zalando Nederland. De online gigant gaat zijn site openstellen voor anderen. Tegen een commissievergoeding kunnen zij meeprofiteren van de naamsbekendheid van Zalando. Dat meldt Emerce.

Na een succesvolle proef met positiekledingmerk Noppies en lingeriemerk Hunkemöller lanceert Zalando het partnerprogramma nu nationaal. Het bedrijf is inmiddels al in gesprek met twintig potentiële partners op het gebied van (sport)kleding, schoenen, tassen, accessoires en cosmetica die zich aan willen sluiten op de site.

“Merken die aan het partnerprogramma worden toegevoegd hoeven geen nieuwkomers te zijn in de webshop, ook merken die al langere tijd verkrijgbaar zijn bij Zalando kunnen het programma gebruiken om een breder aanbod neer te zetten,” aldus de webshop tegen Emerce.

Volgens de nieuwssite wordt Zalando voor hen een marketingmachine. In ruil voor een provisie van zo’n 15 tot 20 procent per verkocht item kunnen kledingmerken naast meeprofiteren van de naamsbekendheid van Zalando dankzij de samenwerking ook hoger in zoekmachines terechtkomen.

Wie nu bijvoorbeeld Noppies zoekt in Google vindt naast de website van het merk ook directe links van Zalando staan. Naast de commissie verwacht Zalando dat merken en retailers bestellingen zelfs operationeel afhandelen volgens de service die de webwinkel klanten biedt: gratis verzenden en retourneren, verzenden via PostNL en 100 dagen retourrecht.

Andersom kan Zalando door de samenwerking zijn assortiment gemakkelijk uitbreiden en profiteren van de klanten die de merken meebrengen. Bovendien realiseren zij extra omzet door de commissie die merken en retailers moeten betalen over verkochte items.

Nederland is het tweede land waar het samenwerkingsprogramma van start gaat. Sinds februari 2012 werkt Zalando al op commissiebasis samen met merken in Duitsland. Ook in Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje en Zwitserland moet het partnerprogramma binnenkort van start gaan.

 

 

Op de roltrappen van winkelcentrum Magna Plaza in Amsterdam showen 24 volle vrouwen maxirokken, leren jasjes en oversized tops. Hoewel ze zelf net flink is afgevallen heeft Franska Stuy, hoofdredacteur van weekblad Libelle, maar één boodschap aan de modebranche: ‘ga eens normaal doen’. Want dat veel modemerken stoppen bij maat 42, dat slaat nergens op. Het vrouwenblad sloeg de handen ineen met imagostylist Dyanne Beekman voor een eigen Dyanne+ Libelle collectie.

In januari noemde het Deense modeconcern Bestseller mode voor meiden met maat 42 tot 54 al een gat in de markt. Bestseller lanceerde daarom Juna Rose, voor vrouwen die er modisch uit willen zien, net als hun slankere vriendinnen. Ook de Spaanse modeketen Mango wil zich op die groep richten en plant in de zomer van 2014 de introductie van een nieuw label. Hoe kan het dat er nog steeds geen hippe kleding is voor vrouwen met maat 42plus?

Edith Dohmen heeft wel een verklaring. Ze richtte de site Stylehasnosize.com op en na tien jaar als stylist te hebben gewerkt vond ze het tijd voor haar eigen modelijn: voor in between vrouwen met maat 42 tot 48. De collectie met jasjes, blouses, jurken, tunieken en rokken, gaat binnenkort in productie en wordt vanaf april verkocht op Edithdohmen.com.

Echte plussize merken mijdt Dohmen. Die collecties zijn niet modisch. Ook lijk je daar volgens de stylist en kersverse ontwerpster alleen maar dikker in, omdat er wordt uitgegaan van vrouwen met maat 60. En hoewel Dohmen het toejuicht dat ketens als River Island en Primark niet stoppen bij maat 42, zit ook die kleding niet goed. “Zij vergroten maat 34 gewoon uit, terwijl je hele andere verhoudingen hebt als je een grotere maat hebt.” Zelf lette ze bij haar collectie op de ‘knelpunten’: borsten, heupen en bovenarmen. Ze ging niet uit van een bestaande maattabel.

Ze gaat graag de discussie aan met ontwerpers. Zij zeggen dat er geen vraag is naar grotere maten. “Maar dat geloof ik niet als de gemiddelde maat van Nederlandse vrouwen 42 is. Misschien is het een vicieuze cirkel. Als vrouwen denken dat het toch geen zin heeft om bij Zara naar binnen te stappen, verandert er ook niets,” zegt Dohmen. “Van couture snap ik het nog, dat is kunst. Een schilder wil ook geen obstakels op het doek, maar confectiemerken moeten juist rekening houden met het lichaam van vrouwen.”

Dohmen houdt er van de taille te accentueren door blouses in rokken te dragen. Jasjes noemt ze ‘het kroontje op je outfit’. Haar eigen lijn heeft een vintage uitstraling en bestaat uit de stijlen: ladylike, simplicity en rebel. De stoffen vallen soepel en voor de blazers gebruikte ze gobelin en katoen. “Aan korte leren jacks, die je altijd ziet in pluscollecties, heb ik een hekel. Die mag je gelijk verbranden,” lacht ze.



Profit warnings also hit fashion retailers

Monday, 28 January 2013

Profit warnings have made to the news since the very beginning of the year, and the fashion and luxury industries have been no exception to this trend. French Connection, Esprit, Burberry, Mulberry… all of them have seen their business and stocks tumbling after issuing profit warnings in the past months.
2012 will be recorded as the worst year for UK-listed companies since the height of the financial crisis, as, according to data compiled by the quarterly Ernst & Young report on profit warning, there were 287 profit warnings in 2012.

Ernst & Young's latest quarterly profit warnings report counted 86 issued in the last three months of last year. More than 15 percent of UK quoted companies issued warnings in 2012, only slightly down on 2008, the worst year on record, when there were close to 18 per cent. Burberry and Mulberry featured among the top-profile London-listed companies that have issued profit warnings during the last year, being it two times for Mulberry.

Last to issue a profit warning in London was ailing French Connection. Earlier in January and in an unscheduled update, the owner of FCUK brand said Christmas sales were hit by lower demand and a delay in discounting, upping their estimated full year loss to 7.5m-8 million pounds, far above the 6 million consensus forecast from the City.

Being the slowdown in China and other emerging countries the main reason used by retailers to back their warnings, it came as little surprise when Hong Kong listed Esprit Holdings saw its shares of falling nearly 7 percent to a one-month low in mid-December after the retailer warned of a possible loss for the six months ending in December.

However and despite the gloomy figure, it is worthy of mention that despite the spike in high profile retail calling in the administrators, the number of retail profit warnings fell to 17 last year, from 39 a year ago.

Alan Hudson, head of Ernst & Young's UK restructuring team, said rising uncertainty at the end of 2012 had led to a fall in demand. “Slower-than-expected demand from China in particular landed heavy blows on companies reliant on emerging market growth, which would have cancelled out declining sales elsewhere,” he added. Big names in the fashion and luxury market have already raised their concerns on how a slower demand in China and the broader Asian region is to affect their business.

Mr Hudson said the number of warnings stayed low within the retail industry as a consequence of retailers having had already factored in a squeeze on consumer 

 

H&M PROFITS UP BY 7% IN 2012

 

“We increased our profits by 1 billion Swedish krona – i.e. an increase of 7 percent compared to the previous year – despite negative effects from large long-term investments and currency translation effects. Our long-term investments relate to a number of areas such as online shopping, IT, a completely new brand & Other Stories and future broadening of the product range. These long-term investments have created cost increases and to a great extent have not yet generated any revenue. However, we consider these investments to be both necessary and wise as they aim to secure future expansion and profits and thereby further strengthen H&M’s position,” summarised CEO Karl-Johan Persson when unveiled the full year report on Wednesday.

The H&M Group’s sales including VAT increased in local currencies by 11 percent during the financial year, while sales in comparable units increased by 1 percent. Converted into local currency, the Swedish krona, sales excluding VAT amounted to 120,799 million. This implies an increase of 10 percent.

Gross profit amounted to 71,871 million Swedish krona, corresponding to a gross margin of 59.5 percent (60.1).

Profit after financial items totalled 22,285 million Swedish krona and the group’s profit after tax increased by 7 percent to 16,867 million or 10.19 kronas per share. Profit after tax increased by 1 billion Swedish kronas despite negative effects from H&M´s long-term investments and negative currency translation effects, explained the company on Wednesday.

2012 last quarter proved to be a strong one for the Swedish fashion retailer, as it reported sales including VAT increased by 9 percent in local currencies to a total of 32,502 million kronas. Gross profit amounted to 20,017 million, what corresponds to a gross margin of 61.6 percent. Profit after financial items amounted to 6,636 million Swedish krona and in the meantime, group profit after tax was up to 5,287 million krona or 3.19 krona per share. Profits after tax were affected by large long-term investments as well as negative currency translation effects of approximately 240 million krona, highlighted the company.

With regards to the coming months, Karl-Johan Persson, CEO of H&M Group commented that “Our long-term investments relate to a number of areas such as online shopping, IT, a completely new brand & Other Stories and future broadening of the product range. These long-term investments have created cost increases and to a great extent have not yet generated any revenue. However, we consider these investments to be both necessary and wise as they aim to secure future expansion and profits and thereby further strengthen H&M’s position.”

Despite the challenging macro-economic entourage, the Swedish fashion retailer is “looking forward to an exciting 2013 full of opportunities. We have the greatest respect for the macro-economic climate and how it may affect the consumption in many of our markets, but we have a strong belief in our offering and are convinced that H&M will continue to maintain its strong position.” Sales in January 2013 are expected to increase by 5 percent in local currencies compared to the same month last year. From mid-January onwards, sales were negatively affected by very cold weather in many of H&M’s markets in Europe.

“H&M continues to stand strong in a challenging clothing market which in many countries has been even more challenging in 2012 compared to 2011. The fact that we increased sales by 11 percent in local currencies and 1 percent in comparable units whilst continuing to gain market share proves once again that customers appreciate our collections, which offer a wide range of inspiring fashion for everyone,” Persson showed thus his satisfaction with the group´s performance for the year.

H&M plans a net addition of around 325 stores for the financial year 2012/2013, with Chile, Estonia, Lithuania, Serbia and, via franchise, Indonesia becoming new H&M markets in 2013. It would be Oslo, Norway and in Dubai, UAE forH&M´s sister brand COS though. “The strong pace of expansion is continuing in 2013 with a planned 325 new stores net. This means that we will effectively be opening a new store every day. In 2013 the highest rate of expansion will again be in China and the US. The new H&M countries in 2013 will be Chile, Estonia, Lithuania, Serbia and Indonesia. We are very much looking forward to the spring when we will be able to offer our customers a completely new fashion brand with the opening of the first stores of & Other Stories,” added Persson.

Finally, the new fashion brand & Other Stories will open its first stores during spring 2013 in Spain, Germany, Denmark, UK, Italy, France and Sweden. & Other Stories will also be available via online sales in these countries as well as in Belgium, the Netherlands and Finland at stories.com.

 

DKNY collaborates with Opening Ceremony

E-mail

Monday, 04 February 2013

New York-based fashion label DKNY has reissued 15 pieces from its archives as part of an exclusively collaboration with Opening Ceremony. The limited edition collection incorporates key pieces from DKNY’s iconic streetwear styles from the early Nineties, “capturing the essence of DKNY at the time when the brand exploded onto the scene”.

Commenting on the collection, Carol Lim, co-founder of Opening Ceremony, said: "DKNY was a pioneer of streetwear fashion in the 90’s. We have been long-time fans of the brand and we're very excited to bring back select, quintessential styles that feel fresh even today.”

Highlights of the line include a cropped puffer jacket from 1991, a New York skyline t-shirt from 1992, a colour-blocked zip fronted jumpsuit from 1994, as well as logo printed t-shirts, hooded sweatshirts, and branded leggings.

Jane Chung, executive vice president of design for DKNY, on the collaboration, added: "I have always loved Opening Ceremony. Their unique and creative point of view mixed with 90's throw backs are very reminiscent of DKNY's core DNA. They were a natural partner to reissue iconic styles from our early years.”

The collection is available from Opening Ceremony stores in New York, Los Angeles, London and Tokyo, as well as online and prices range from 145 dollars for a t-shirt, to 665 dollars for outerwear. Opening Ceremony is known for its high-profile collaborations and has previously partnered with Yoko Ono, Adidas, MM6 by Maison Martin Margiela, Rodarte, Uniqlo, Levi’s as well as British brands Topshop and Dr. Martens.




Faillissement voor Geddes & Gillmore

E-mail
donderdag 31 januari 2013

De rechtbank heeft op 30 januari het faillissement uitgesproken over de Nederlandse tak van modeketen Geddes & Gillmore. De veertien winkels van het merk in Nederland zijn momenteel gesloten. De website van Geddes & Gillmore is 'under construction'.

John Velenturf van Rassers Advocaten is aangesteld als curator. Momenteel lopen er gesprekken met de directie van het modebedrijf. Een woordvoerder van het advocatenkantoor laat weten nog geen uitspraken te kunnen doen over een eventuele doorstart. Het is daarom onduidelijk wat er met het personeel van het modebedrijf gaat gebeuren. Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel uit 2010 heeft het concern in Nederland 69 medewerkers in dienst.

In 2006 werd het merk geïntroduceerd op de Nederlandse markt. In boekjaar 2010 – de meest recente gegevens van de Kamer van Koophandel – rapporteerde Geddes & Gillmore Europe BV een netto-resultaat van 2,7 miljoen euro.

Geddes & Gillmore is een modemerk dat voornamelijk focust op eigen winkels. Sinds het najaar van 2010 is het bedrijf gestart met groothandel. Directeur Marco van Maaren liet toen weten dat er bij retailers veel vraag naar het merk bestond.

Geddes & Gillmore biedt een complete casual kledingcollectie voor dames en heren. Het merk beschrijft de collectie zelf als: American eastcoast chique, vrouwelijk, comfortabel, sportief en powerful. De modeketen heeft ook beachwear, ondergoed en accessoires in het assortiment. In 2011 lanceerde het modemerk een modelijn voor meisjes. Het bedrijf heeft veertien eigen winkels in Nederland.



SMCP met Sandro en Maje naar China






Het Franse kledingmerk Sandro en Maje gaat na Europa en de Verenigde Staten ook uitbreiden in China. Dat heeft Frederic Biousse, managing director van moederbedrijf SMCP, laten weten aan Le Figaro. SMCP heeft een joint venture gesloten met een lokale retailpartner in China, maar Biousse wil de naam geheim houden ‘uit angst dat concurrenten met dezelfde partner in zee gaan’. Binnen drie jaar wil het modebedrijf 50 vestigingen voor elk merk openen. Naast eigen winkels opent het bedrijf ook shop-in-shops in luxe warenhuizen, zoals Lane Crawford in Hongkong.

De topman vertrouwt op de reputatie van Sandro en Maje in Azië, waar het merk nu al verkocht wordt in multibrandstores. Naast China wil SMCP de merken ook uitbreiden in Japan en Korea, waar het bedrijf nu al 20 shop-in-shops in luxe warenhuizen heeft.

In de Verenigde Staten wil SMCP het aantal verkooppunten verviervoudigen van 12 naar 50. Ook krijgen Sandro en Maje er zo’n 20 concessies bij dankzij een samenwerking met Bloomingdales in New York, Miami, Chicago en Los Angeles.

In Frankrijk probeert SMCP Sandro en Maje te herpositioneren op premium locaties, zoals een 60 vierkante meter tellend pand uit de zestiende eeuw in Parijs en een 300 vierkante meter tellende winkel voor mannen en vrouwen aan Avenue Victor-Hugo.

Ook in de rest van Europa blijft SMCP uitbreiden. In 2009 startte het modebedrijf met de Europese verovering en inmiddels heeft het 30 verkooppunten in Spanje en 20 in Groot-Brittannië. In Zwitserland, België en Duitsland is de uitbreiding nog in volle gang.

In totaal heeft SMCP 536 eigen winkels en een jaaromzet van 290 miljoen euro. 51 procent van de aandelen is sinds 2010 in handen van L Capital (LVMH) en Florac (Meyer-Dreyfus).

Sandro, geliefd vanwege zijn Parisian chic stijl, werd in 1989 opgericht. In 2004 zette oprichtster Evelyne Chétrite de groothandel vrij drastisch stop en werd het bedrijf omgevormd tot retailmerk. Volgens Chétrite een noodzakelijke stap om te kunnen concurreren met buitenlandse ketens zoals H&M en Zara. Het bleek een gouden greep. Sandro opende in razend tempo eigen winkels en is sinds 2008 ook in het buitenland actief.

Maje, bekend van zijn boho chic ontwerpen, dateert uit 1998 en werd opgericht door de jongere zus van Chétrite. In 2009 zijn de merken samen gegaan onder de naam SMCP Group. Daarin werd ook Claudia Pierlot opgenomen, een merk dat de zussen na het overlijden van de gelijknamige oprichtster in datzelfde jaar overnamen. 

 


Ook luxe modehuizen op groene toer

E-mail

dinsdag 12 februari 2013

Na het laag- en middensegment is het groene virus ook overslagen op de luxemarkt. Valentino heeft een ambitieus plan aangekondigd om voor 2020 alle gevaarlijke chemicaliën uit de productieketen te bannen en beter papier en leer te gaan gebruiken.

Onlangs kwam Valentino al als meest milieuvriendelijke modehuis uit de bus na een onderzoek van Greenpeace. De milieuorganisatie stelde een lijst op met modehuizen die het meest en minst milieuvriendelijk zijn op basis van een onderzoek naar hoe ecologisch het productieproces van grote modehuizen is.

Greenpeace bracht onder meer in kaart hoe transparant de productieketen is, op welke manier luxemerken met afvallozing omgaan en wat zij doen tegen watervervuiling en ontbossing. Valentino kwam als beste uit de bus. Het Italiaanse luxemerk zette zich al eerder in om zoveel mogelijk chemicaliën uit het productieproces te weren. Nu belooft het modebedrijf voor 2020 alle gevaarlijke stoffen uit te productieketen te verbannen.

Ook pakt Valentino zijn leer- en papierbeleid aan. Nu gebruikt het modehuis papier uit regenwouden in Indonesië. Bij de productie worden koolstofrijke veengronden en tropische bossen vernietigd. Voortaan mag geen vezel meer afkomstig zijn van deze bronnen. Het modehuis gaat op zoek naar nieuwe leveranciers en streeft er naar om minstens 50 procent gerecycled papier te gaan gebruiken.

Het leer dat Valentino in collecties gebruikt mag vanaf 2015 niet meer afkomstig zijn van producenten die bijdragen aan ontbossing in de tropen. De vee-industrie is de grootste oorzaak van de ontbossing in het Amazoneregenwoud in Brazilië. Momenteel bezetten veehouders 62 procent van alle ontboste gebieden rondom de Amazone. De aanhoudende uitbreiding van de veehouderij is een belangrijke oorzaak van klimaatverandering. Bovendien heeft de veehouderij negatieve gevolgen voor inheemse gemeenschappen wiens leven afhangt van het bos en de biodiversiteit van het Amazoneregenwoud.Toch zijn nog lang niet alle modehuizen overstag. Hoewel Stella McCartney een wereldwijd succesvol merk op wist te bouwen met haar duurzame, vegetarische mode, zijn er naast Valentino maar weinig merken die in haar voetsporen treden.Salvatore Ferragamo en Louis Vuitton hebben bij Greenpeace aangegeven zich gedeeltelijk te willen gaan inzetten voor betere productiemethoden, maar Chanel, Prada, Dolce & Gabba.na en Hermès zijn volgens de milieuorganisatie niet bereid om concrete maatregelen tegen ontbossing en watervervuiling te nemen.Om de modehuizen net als Valentino overstag te krijgen, is Greenpeace begonnen met de campagne The Fashion Duel om de modewereld op te schonen. Met campagnes en handtekeningenacties via social media wil de organisatie duurzaamheid bij meer modehuizen op de agenda krijgen. Inmiddels hebben zo'n 5500 mensen via Facebook aangegeven de campagne te steunen





 


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten